Matryca oddziaływań edukacyjnych - 15 lat Norman Benett Group
+48 667 951 752

Matryca oddziaływań edukacyjnych

Matryca oddziaływań edukacyjnych

Matryca oddziaływań edukacyjnych, którą posługujemy się w Norman Benett Academy oparta na koncepcji psychologii Getalt i doświadczeniach własnych, pozwala dobrze zobrazować metody stosowane w edukacji dorosłych i biznesie, a także odnaleźć miejsce coachingu w strukturze oddziaływań edukacyjno-rozwojowych.

Określamy na początku dwa wymiary, tworzące pierwszą oś metodologii uczenia się:

  1. Swoboda oddziaływań przez która rozumiemy dowolość metodologiczną w przekazywaniu wiedzy, doświadczeń i umiejętności nauczyciela-edukatora-coacha oraz swobodę uczenia się, nabywania umiejętności i doświadczeń ucznia-pracownika-klienta.
  2. Dyrektywność, czyli arbitralność, powtarzalność i przewidywalność w wyborze metody uczenia i przekazywania doświadczeń, a także mechanizm nabywania umiejętności i doświadczenia oraz ewalucji wyników ucznia-klienta [w myśl zasady: sam decydujesz, jak i kiedy uczysz się, eksperymentujesz, ćwiczysz]. Powstaje piersza oś modelu: Metodologii uczenia się.

Druga oś dotyczy procedur i algorytmów oraz przebiegu procesu uczenia-zmiany tworzą:

  1. Gotowa figura, czyli uzgodniony i potwierdzony algorytm uczenia, na przykład metodą badawczą przeprowadzoną na reprezentatywnej próbie [np. metoda McKensi w leczeniu bólów krzyża, metoda o’Connora w pracy coachingowej z relacjami lub metoda Callana w nauce języków obcychy]. Zadaniem nauczyciela-edukatora-coacha jest opanowanie metody i zgodnie z jej kryteriami zastosowanie wobec ucznia-klienta i nauczenie go założonych umiejętności, zgodnie ze spodziewanym rezultatem (często jest nim precyzyjnie określony wynik).
  2. Domykanie figury to swobodne dochodzenie do osobistych rozwiązań oraz subiektywnych strategii rozwojowych przez samego zainteresowanego ucznia-pracownika-klienta. Nauczyciel-edukator-coach jest jedynie towarzyszącym zmianie facylitatorem, który udziela feedbacku na temat podjętych przez ucznia-pracownika-klienta działań, metod, eksperymentów. Ten obszar jest związany z osobistym poszukiwaniem i tworzeniem nowych modeli przez samego zainteresowanego ucznia. Bardzo często nie udaje się ich zuniwersalizować, gdyż mają zastosowanie całkowicie zindywidualizowane, skuteczne jedynie w odniesieniu do konkretnych sytuacji.

Powstaje oś: Procesu uczenia się i dochodzenia do zmiany.

Z połączenia obu osi powstaja Matryca oddziaływań edukacyjnych

matryca oddziaływań edukacyjnych

matryca oddziaływań edukacyjnych

Related Posts

Leave a Reply!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *