robert

08 września 2015

Brak komentarzy

Home Edukacja coachingowa

Matryca oddziaływań edukacyjnych

Matryca oddziaływań edukacyjnych

Matryca oddziaływań edukacyjnych, którą posługujemy się w Norman Benett Academy opiera się na koncepcji psychologii Getalt i doświadczeniach własnych. Pozwala dobrze zobrazować metody stosowane w edukacji dorosłych i biznesie, a także odnaleźć miejsce coachingu w strukturze oddziaływań edukacyjno-rozwojowych.

 

Matryca oddziaływań edukacyjnych – oś metodologii uczenia się – dwa wymiary

 

  • Swoboda oddziaływań, przez którą rozumiemy dowolność metodologiczną w przekazywaniu wiedzy, doświadczeń i umiejętności nauczyciela-edukatora-coacha. Również swobodę uczenia się, nabywania umiejętności i doświadczeń ucznia-pracownika-klienta.

 

  • Dyrektywność, czyli arbitralność, powtarzalność i przewidywalność w wyborze metody uczenia i przekazywania doświadczeń. Również mechanizm nabywania umiejętności i doświadczenia oraz ewalucji wyników ucznia-klienta [w myśl zasady: sam decydujesz, jak i kiedy uczysz się, eksperymentujesz, ćwiczysz]. Powstaje pierwsza oś modelu: Metodologii uczenia się.

 

Druga oś dotyczy procedur i algorytmów oraz przebiegu procesu uczenia-zmiany tworzą:

 

  • Gotowa figura, czyli uzgodniony i potwierdzony algorytm uczenia, na przykład metodą badawczą przeprowadzoną na reprezentatywnej próbie [np. metoda McKensi w leczeniu bólów krzyża, metoda o’Connora w pracy coachingowej z relacjami lub metoda Callana w nauce języków obcych]. Zadaniem nauczyciela-edukatora-coacha jest opanowanie metody i zgodnie z jej kryteriami zastosowanie wobec ucznia-klienta i nauczenie go założonych umiejętności, zgodnie ze spodziewanym rezultatem (często jest nim precyzyjnie określony wynik).

 

  • Domykanie figury to swobodne dochodzenie do osobistych rozwiązań oraz subiektywnych strategii rozwojowych przez samego zainteresowanego ucznia-pracownika-klienta. Nauczyciel-edukator-coach jest jedynie towarzyszącym zmianie facylitatorem, który udziela feedbacku na temat podjętych przez ucznia-pracownika-klienta działań, metod, eksperymentów. Ten obszar jest związany z osobistym poszukiwaniem i tworzeniem nowych modeli przez samego zainteresowanego ucznia. Bardzo często nie udaje się ich zuniwersalizować, gdyż mają zastosowanie całkowicie zindywidualizowane, skuteczne jedynie w odniesieniu do konkretnych sytuacji.

 

Powstaje oś: Procesu uczenia się i dochodzenia do zmiany.

 

Z połączenia obu osi powstaje matryca oddziaływań edukacyjnych

 

matryca oddziaływań edukacyjnych

Matryca oddziaływań edukacyjnych

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dodaj komentarzx