Matryca oddziaływań edukacyjnych
Matryca oddziaływań edukacyjnych, którą posługujemy się w Norman Benett Academy opiera się na koncepcji psychologii Getalt i doświadczeniach własnych. Pozwala dobrze zobrazować metody stosowane w edukacji dorosłych i biznesie, a także odnaleźć miejsce coachingu w strukturze oddziaływań edukacyjno-rozwojowych.
Matryca oddziaływań edukacyjnych – oś metodologii uczenia się – dwa wymiary
- Swoboda oddziaływań, przez którą rozumiemy dowolność metodologiczną w przekazywaniu wiedzy, doświadczeń i umiejętności nauczyciela-edukatora-coacha. Również swobodę uczenia się, nabywania umiejętności i doświadczeń ucznia-pracownika-klienta.
- Dyrektywność, czyli arbitralność, powtarzalność i przewidywalność w wyborze metody uczenia i przekazywania doświadczeń. Również mechanizm nabywania umiejętności i doświadczenia oraz ewalucji wyników ucznia-klienta [w myśl zasady: sam decydujesz, jak i kiedy uczysz się, eksperymentujesz, ćwiczysz]. Powstaje pierwsza oś modelu: Metodologii uczenia się.
Druga oś dotyczy procedur i algorytmów oraz przebiegu procesu uczenia-zmiany tworzą:
- Gotowa figura, czyli uzgodniony i potwierdzony algorytm uczenia, na przykład metodą badawczą przeprowadzoną na reprezentatywnej próbie [np. metoda McKensi w leczeniu bólów krzyża, metoda o’Connora w pracy coachingowej z relacjami lub metoda Callana w nauce języków obcych]. Zadaniem nauczyciela-edukatora-coacha jest opanowanie metody i zgodnie z jej kryteriami zastosowanie wobec ucznia-klienta i nauczenie go założonych umiejętności, zgodnie ze spodziewanym rezultatem (często jest nim precyzyjnie określony wynik).
- Domykanie figury to swobodne dochodzenie do osobistych rozwiązań oraz subiektywnych strategii rozwojowych przez samego zainteresowanego ucznia-pracownika-klienta. Nauczyciel-edukator-coach jest jedynie towarzyszącym zmianie facylitatorem, który udziela feedbacku na temat podjętych przez ucznia-pracownika-klienta działań, metod, eksperymentów. Ten obszar jest związany z osobistym poszukiwaniem i tworzeniem nowych modeli przez samego zainteresowanego ucznia. Bardzo często nie udaje się ich zuniwersalizować, gdyż mają zastosowanie całkowicie zindywidualizowane, skuteczne jedynie w odniesieniu do konkretnych sytuacji.
Powstaje oś: Procesu uczenia się i dochodzenia do zmiany.
Z połączenia obu osi powstaje matryca oddziaływań edukacyjnych
Matryca oddziaływań edukacyjnych